תנ"ך על הפרק - איוב יז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב יז

765 / 929
היום

הפרק

רוּחִ֣י חֻ֭בָּלָה יָמַ֥י נִזְעָ֗כוּ קְבָרִ֥ים לִֽי׃אִם־לֹ֣א הֲ֭תֻלִים עִמָּדִ֑י וּ֝בְהַמְּרוֹתָ֗ם תָּלַ֥ן עֵינִֽי׃שִֽׂימָה־נָּ֭א עָרְבֵ֣נִי עִמָּ֑ךְ מִֽי ה֝֗וּא לְיָדִ֥י יִתָּקֵֽעַ׃כִּֽי־לִ֭בָּם צָפַ֣נְתָּ מִּשָּׂ֑כֶל עַל־כֵּ֝֗ן לֹ֣א תְרֹמֵֽם׃לְ֭חֵלֶק יַגִּ֣יד רֵעִ֑ים וְעֵינֵ֖י בָנָ֣יו תִּכְלֶֽנָה׃וְֽ֭הִצִּגַנִי לִמְשֹׁ֣ל עַמִּ֑ים וְתֹ֖פֶת לְפָנִ֣ים אֶֽהְיֶֽה׃וַתֵּ֣כַהּ מִכַּ֣עַשׂ עֵינִ֑י וִֽיצֻרַ֖י כַּצֵּ֣ל כֻּלָּֽם׃יָשֹׁ֣מּוּ יְשָׁרִ֣ים עַל־זֹ֑את וְ֝נָקִ֗י עַל־חָנֵ֥ף יִתְעֹרָֽר׃וְיֹאחֵ֣ז צַדִּ֣יק דַּרְכּ֑וֹ וּֽטֳהָר־יָ֝דַ֗יִם יֹסִ֥יף אֹֽמֶץ׃וְֽאוּלָ֗ם כֻּלָּ֣ם תָּ֭שֻׁבוּ וּבֹ֣אוּ נָ֑א וְלֹֽא־אֶמְצָ֖א בָכֶ֣ם חָכָֽם׃יָמַ֣י עָ֭בְרוּ זִמֹּתַ֣י נִתְּק֑וּ מ֖וֹרָשֵׁ֣י לְבָבִֽי׃לַ֭יְלָה לְי֣וֹם יָשִׂ֑ימוּ א֝֗וֹר קָר֥וֹב מִפְּנֵי־חֹֽשֶׁךְ׃אִם־אֲ֭קַוֶּה שְׁא֣וֹל בֵּיתִ֑י בַּ֝חֹ֗שֶׁךְ רִפַּ֥דְתִּי יְצוּעָֽי׃לַשַּׁ֣חַת קָ֭רָאתִי אָ֣בִי אָ֑תָּה אִמִּ֥י וַ֝אֲחֹתִ֗י לָֽרִמָּֽה׃וְ֭אַיֵּה אֵפ֣וֹ תִקְוָתִ֑י וְ֝תִקְוָתִ֗י מִ֣י יְשׁוּרֶֽנָּה׃בַּדֵּ֣י שְׁאֹ֣ל תֵּרַ֑דְנָה אִם־יַ֖חַד עַל־עָפָ֣ר נָֽחַת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ויאחז צדיק דרכו וטהר ידים יוסיף אומץ. אפשר דמי שנהג באיזה חומרא ופרישות איזה זמן יזהיר להתמיד בו כי עצת היצר רע לבטלו. ואחר זה יוסיף להקל באיזה איסור ומעט מעט יבא לפרוק מעליו עול יראת שמים על דרך עבירה גוררת עבירה לכן ישתדל מאד שלא ליתן לו יד כלל כמו שפירשו הראשונים פסוק הוא ישופך ראש כי האדם אם יתגבר על היצה"ר בראש שלא ליתן לו אחיזה כלל ושלא לשמוע לו אפילו בדבר קל בזה ינצח אותו וז"ש הוא ישופך ראש האדם יבטלך בראש אם יזהר הלא מראש שלא לתת לך שום מקום ויתרחק ממך מראש מקדם. ועל דרך זה יאמר יאחז צדיק דרכו ומנהגו ויתחזק מאד שלא לבטל אפילו משהו. ואדרבא טהר ידים יוסיף אומץ להוסיף להטיב יום יום. א"נ אפשר לרמוז יאחז צדיק דרכו יתברך כמ"ש רז"ל הלך אחר מדותיו מה הוא רחום וכו' ובזה אף כי הוא טהור ידים נקי כפים מכל גזל ואביזריה. יוסיף אומץ לרחם על הבריות ולעשות חסד. א"נ יאחז צדיק שהוא שמור ביסוד כמשפט תואר צדיק. דרכ"ו כשיש זיווג למעלה דוקא שאז יהיה שלם במדת הצדיק וטהר ידים יוסיף אומץ בכונה שלימה ליחד הדודים דוקא וכמ"ש בזהר הקדוש זכאין אינון צדיקיא דרעותא דילהון בקב"ה תדיר דייקא. א"נ אפשר לרמוז דר"ת ויאחז צדיק דרכו וטהר ידים יוסיף אומץ בגימטריא ענו עם הכולל כי עיקר הכל היא הענוה כמ"ש רז"ל וכמו שכתבנו בעניותנו כמה פעמים בס"ד ואחת היא על כן אמרתי מ"ש האר"י ז"ל דהענו אין ס"מ שולט בו כי ענו"ה גימטריא ס"מ דמי שיש לו ענוה ניצול ממנו ואינו שולט בו. וזה רמז אם תרצה להתמיד בצדקתך ולהוסיף יום יום תהיה ענו ובזה תוכל לעשות כאוות נפשך:לשחת קראתי אבי אתה אמי ואחותי לרמה. אפשר במה שאמרו רז"ל דעד דור אנוש היו המתים בקבריהם קיימים בגופן שלהם מבלי סרחון ותולעים ובעון דור אנוש שהם קלקלו בע"ז נגזר עליהם כמה גזרות ובכללם כי במותם גוף האדם יהיה סרוח ורימה אוכלת בו ובזה פירש הרב זרע בירך מאי דתנן שתקות אנוש רמה אנוש דייקא דמימי אנוש היתה גזרה זו שרמה אוכלתו עכ"ל וזה אפשר רמז קראין דשחת הוא ע"ז כמו שאמרו בש"ס בתמורה דף כ"ח דהשחתה ע"ז כמ"ש פן תשחיתון והיינו דקאמר לשחת קראתי אבי אתה בעון דלשחת ע"ז קראתי אבי אתה כמ"ש אומרים לעץ אבי אתה והיינו בימי אנוש שהתחילו לעבוד ע"ז. מאז נגזר אמי ואחותי לרימה שהגוף יאכלהו הרימה והיא היתה אם ותתצב אחותו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך